Hatha Jóga

A Hatha jógáról:

„…a tökéletes egészség útja, neve: Hatha jóga. A Hatha jóga neve utal arra az igazságra, melyre ez a jógarendszer felépült. Testünket pozitív és negatív áramok éltetik, és ha ezek az áramok teljes egyensúlyban vannak, akkor egészségünk tökéletes. Kelet ősi nyelvén a pozitív áramot egy betűvel jelzik: „HA”, ez annyit jelent, mint „NAP”. A negatív áram jelölésére egy másik betű szolgál: a „THA” – ennek jelentése: „HOLD”. A jóga szónak kettős értelme van. Egyik jelentése „összekapcsolás”, másik értelme megfelel az „iga” szónak. A „Hatha jóga” tehát jelenti a pozitív Nap- és negatív Hold-energiák tökéletes ismeretét, teljes harmóniában és egyensúlyban való összekapcsolását, a fölöttük való feltétlen uralkodni tudást, azaz „ÉN”-ünk igájába kényszerítését.”

(Selvarajan Yesudian, Haich Erzsébet: Sport és Jóga)

A Hatha jóga gyakorló óráit a jelenlévők szükségleteihez igazítjuk, a teljes testet átmozgatjuk, energetizáljuk. Minden esetben az egyensúlyi állapot elérésére és fenntartása törekszünk, fizikailag, energetikailag és mentálisan is. Célunk, hogy óráról órára tökéletesítsük az alap ászanák kivitelezését. Hosszabb távon pedig felkészítjük a testet a haladó ászanák gyakorlására.

Óratípusok:

HATHA JÓGA – kezdő:

A Hatha jóga alap ászanáit gyakoroljuk, a gyakorló egyéni állapotának megfelelően. Minden esetben kiegyensúlyozott erőlködésektől mentes gyakorlásra törekszünk.

Az órák felépítése:

  • Elcsendesedés: megérkezünk a jógaórára lélekben is, ráhangolódunk a jógagyakorlásra. Elcsendesítjük az elmét, megfigyeljük légzésünket.
  • Bemelegítés:  átmozgatjuk ízületeinket, bemelegítjük az izomzatot. Felkészítjük a testet az ászana gyakorlásra.
  • Ászana gyakorlás: minden esetben a jelenlévő gyakorlók pillanatnyi állapotának megfelelően állítjuk össze a gyakorlást.
  • Légzőgyakorlat:  A Jóga alap légzéseit gyakoroljuk, azonban nem végzünk minden órán légzőgyakorlatot. (Ez függ pl. az adott óra hosszától, tartalmától.)
  • Óra végi relaxáció: ellazítjuk, pihentetjük a testet, levezetjük a gyakorlás során esetlegesen keletkezett feszültségeket. Visszavezetjük a jelenlévőket a jógagyakorlásról a hétköznapok világába.

A 120 perces gyakorló órákon nagyobb hangsúlyt kaphatnak a légzőgyakorlatok, valamint lehetőség nyílik hosszabb relaxációra, jóga nidrára.

Ha még sohasem jógáztál, az ászanák pontos, részletes elsajátítása érdekében javasolt a gyakorlást egy Hatha jóga alaptanfolyam elvégzésével kezdeni, de a kezdő órákon való részvételnek ez nem feltétele. Kezdő óráinkon bárkit szívesen látunk, akár jógázott korábban, akár nem.

HATHA JÓGA – haladó:

Az órák felépítése megegyezik a kezdő Hatha jógaóra felépítésével, az ászana gyakorlás során azonban haladó ászanákat is végzünk.

A haladó foglalkozásokat csak előzetes tanári jóváhagyással lehet látogatni. A haladó gyakorláshoz megfelelő állóképesség, és az ászanák pontos ismerete szükséges. A haladó foglalkozások kezdők számára sérülésveszélyesek! Kérjük, egyeztess erről telefonon az oktatóval.

A 120 perces gyakorló órákon nagyobb hangsúlyt kaphatnak a légzőgyakorlatok, valamint lehetőség nyílik hosszabb relaxációra, jóga nidrára.

DINAMIKUS HATHA JÓGA:

Ászanák tekintetében az óra megfelel a kezdő Hatha jóga óráknak. Alap jóga ászanákat, ászana sorokat gyakorlunk, folyamatos mozgással, flow jelleggel, kevés a pihenéssel. Dinamikus óráink 60 percesek.

Az órák felépítése: Rövid elcsendesedés; bemelegítés; flow jellegű ászana gyakorlás (kb. 25-30 perc); rövid légzőgyakorlat; rövid relaxáció.

Ezt az óratípust azoknak ajánljuk, akik már valamelyest jártasak a jógában, a jóga alap ászanáit ismerik, állóképességük megfelelő a dinamikus gyakorláshoz.